nevěř nikomu
pod třicet...
vyhledávání
»
home
« Zpět

Vojtěch Krs: Chtěl jsem zkusit vliv virtuální reality na 3D modelování







Vojtěch Krs

 

Naprogramoval jako první na světě software VRClay, v kterém lze jednoduše pomocí brýlí Oculus Rift a ovladačů Razer’s Hydra modelovat v prostoru. Vyhrál Diplomovou práci roku 2014, získal ocenění děkana a od ledna se chystá na magisterské studium na Purdue University v Indianě. Už teď je jisté, že o dvaadvacetiletém Vojtěchovi Krsovi neslyšíme naposled. Přes to všechno Vojta působí skromně, z velkého zájmu a nadšených reakcí je překvapen.

 

„Nečekal jsem to. Chtěl jsem pro svou bakalářskou práci něco, co by mě bavilo, tak jsem si řekl, že bych udělal něco s brýlemi Oculus Rift.  Nakonec jsme s vedoucím vymysleli modelování ve virtuální realitě,” vypráví student ČVUT Vojtěch Krs. Skromně se vyjadřuje i k samotnému nápadu. Podle něj to nebylo nic originálního, tvrdí, že to musí napadnout každého, kdo vidí brýle a vyzná se trochu v počítačové grafice. Brýle Oculus Rift jsou v prodeji už dva roky, ale stále jsou dostupné jen pro vývojáře.

Sculptování ve virtuální realitě

 

„Modelování – tomuhle druhu modelování se říká sculpování – se používá hlavně k modelování organických věcí. Třeba k modelování zvířat či nějakých příšer. My jsme chtěli zkusit, jaký na to bude mít vliv virtuální realita. A je to skvělý,” popisuje Krs. Člověk má s brýlemi vjem hloubky, protože obraz je snímán pro obě oči a je lehce posunutý, díky tomu je možné stereoskopické vidění. „Oči z toho nebolí, ale mně se z toho dělá trošku špatně, protože to, co vidím,  nesedí s tím, co cítím. Rovnovážný orgán v uchu je z toho zmatený. Ale dá se to,” směje se Vojtěch Krs.

 

Při normálním modelování si nedokážeme dobře představit velikost objektu. „Máte to placatý. Při modelování ve VRClay vidíte hloubku od 50 cm do 5 m,” vysvětluje. Samozřejmě, že modelování ve VRClay má taky svá omezení. Model například musí být z jednoho kusu a nelze do něj udělat díry. Někteří VRClay vyčítají, že je málo detailní. Vojtěch Krs si uvědomuje, že by bylo potřeba více nástrojů. Zatím se modeluje jen pomocí táhnutí, vymačkávání a promačkávání. Omezení vidí i v ovladačích Razer’s Hydra. „Nemáte zpětnou vazbu. Budoucnost by byly rukavice se zpětnou vazbou,” dodává.

 

 

Přes omezení, které VRClay má, jsou profesionální grafici z programu nadšení. „Na konferenci o grafice Splash si VRClay vyzkoušel compositor filmu Gravity Giacomo Matteuci, a dalších asi 30 grafiků. Bylo skvělé pozorovat jejich reakce. Nejčastější ohlas: ”to je hustý” nebo "this is fucking awesome”,” usmívá se Krs.

 

Video, které o modelování spolu s vedoucím Ondřejem Jamriškou vytvořili, vidělo 152 tisíc lidí. Zahraniční média o VRClay napsala přes 20 článků. Momentálně na tom spolu s vedoucím práce stále pracují, za pár týdnů by chtěli VRClay nabídnout ke stažení zdarma. „Nemá cenu prodávat takovou věc, už se mě na to pár lidí ptalo, kdyby to někdo koupil, jako celou věc za velké peníze, by to bylo fajn, ale teď je spíše takový výzkumný projekt.”

 

Komentáře k článku
Pokud chcete komentovat článek, přihlašte se:  
Líbí se vám tento článek ?
Související články
18.11.2010