Tomáš Jukin (25) je čerstvý absolvent Fakulty elektrotechnické na ČVUT v Praze. Už od střední školy má živnostenský list a podniká v tom, co ho baví nejvíc – vývoj mobilních aplikací. Tomáš o svojí práci mluví s nadšením a s pýchou v hlase a dokáže zaujmout i někoho, kdo neví, co je PHP, Java nebo Ruby on Rails.
Kdy tě poprvé napadlo, že bys mohl podnikat?
Já jsem s podnikáním začal už vlastně na střední škole, dlouhá léta mám živnostenský list. Vlastní firmu jsme s kolegyní Janou Moudrou založili v lednu 2013. De facto jsme pod jménem Juicymo podnikali už rok předtím, kdy jsme to řešili právě přes ten můj živnostenský list.
Pro koho Juicymo programuje?
Pro Juicymo je úplně definitivní cíl mít vlastní produkty. Náš velký vzor je třeba firma 37signals, dnes Basecamp. Nicméně tam ještě nejsme, v současnosti máme dva produkty na trhu a jeden v přípravě. Momentálně tvoří 80 % příjmů Juicyma zakázkový business – víceméně vytváříme mobilní aplikace pro naše klienty. Začínali jsme s lokálními, ale dnes máme klienty z Ameriky, z Německa i z Anglie.
Kolik hodin denně pracuješ?
To podnikání není úplně zadarmo. Juicymo jsme s kolegyní rozjeli při škole a skloubit to se studiem byla skutečně výzva. Pozitivní na tom je, že se nestane, že člověk dostuduje a řekne si „ježišmarja, co budu dělat, kde budu pracovat, jak založím firmu?“ Nám se díky tomu stalo pouze to, že na tu firmu máme dvakrát víc času. Člověk se tomu musí hodně obětovat, nemám žádné volné víkendy. Přes den přednáším, pak mám meetingy a doma do noci vyřizuji e-maily. Ale vrací se nám to nejen na spokojených klientech.
Jaké vlastní projekty máte?
Teď máme dva maličké projekty – jeden pro Mac OS, druhá záležitost není kupodivu software. My tomu říkáme „hardware pro designéry“ a jmenuje se to Mockpad. Jsou to tečkované bloky vyráběné, kompletované a prodávané v Čechách. Je to pro vývojáře a designéry, kteří si potřebují kreslit nějaké diagramy a zkrátka neumí udělat rovnou čáru. Mockpad je určený právě pro tyhle případy, má specifickou rozteč teček a tak dál. Něco podobného se prodává v zahraničí, ale dovézt to sem bývá skoro dražší než produkt samotný. Další produkty máme rozpracované.
Jaké je motto vaší společnosti?
Vytváříme mobilní a Mac aplikace, které mají šťávu. To se snažíme do všech našich produktů i zakázek integrovat. Znamená to, že když někdo naši aplikaci používá, měla by v něm zanechat nějaký pocit, aby se k ní zase rád vrátil. Musíme být hrdí na všechno, co děláme. Když to takhle nebude fungovat, tak to není business pro Juicymo. To jsou standardy, pod které nejdeme. Když o to klient nemá zájem, není to klient pro nás. Říká se, že člověk má firmu buď „na maso“, nebo „na mléko“. Na maso znamená, že za tři roky plánuje velkolepý exit, na mléko to má dlouhodobější výhled. My jsme rozhodně „firma na mléko“.
Jak hledáte klienty?
V zásadě si klienti hledají nás, hlásí se dva až tři týdně. My jsme ve stavu, že si klienty vybíráme, protože máme víc zájemců než dovedeme uspokojit. Juicymo nikdy nebylo a nechce být továrna na aplikace a vyrábět jednu za druhou jako Baťa cvičky. My jsme se rozhodli pro cestu „stay small, do big.“
Kolik vás teď v Juicymu pracuje?
Juicymo vlastníme s Jančou my dva, v současnosti je nás celkem sedm. Nemáme ale rádi takové to rozdělení zaměstnanec – zaměstnavatel, bereme to tak, že jsme všichni kolegové.
Kde sháníte kolegy?
Oni se spíš hlásí sami, že by u nás chtěli pracovat. Někteří jsou z ČVUT, někteří z jiné školy – učím na Unicorn College, takže někteří jsou odtamtud, někteří nás poznali v komunitě GUG.cz, kde jsme s Jančou hodně aktivní a spolupořádáme tam nejrůznější akce, například vývojářský festival DevFest Pratur 2013, který byl loni v listopadu.
Tys měl před Juicymem i jiné projekty, třeba Objektově.cz. Jak to vypadá s ním?
Objektově nám neumřelo, stále se rozvíjí a je zárodkem jednoho našeho startupu. Chceme lidi překvapit, jen nám to trvá trošku déle. Teď je Objektově pořád školení o modelování. To vlastně bude pořád, ale trochu jiné, bude tam užší spolupráce s Juicymem. Asi to nebude samostatná společnost, spíš divize Juicyma.
Když jsi rozjížděl tyhle věci, měl jsi nějaký crowd-funding?
Ne, ne. Podle nás investoři ve finále zas takové pozitivum nejsou, protože dobrých investorů je málo jako šafránu. A přijmout do firmy špatného investora je to poslední, co chcete. Ani zatím žádného neplánujeme.
Zatím ještě bydlíš s rodiči – co říkají na tvé podnikání?
Podporují mě – naši jsou oba podnikatelé, takže vědí, o čem to je.
Co by podle tebe měl mít začínající podnikatel?
Podle mě musí hlavně vědět, kam chce jít a kde chce být. Když máš cíl, cestu najdeš. Musíš vědět, že lidé, kterými se budeš obklopovat, musí být chytřejší než ty. Taky bych jim doporučil, aby neváhali a založili firmu už při škole. A aby tomu skutečně věřili a aby to toho šli. Když se to nepovede, chce to zjistit kde byla chyba a zkusit to znovu. Třeba společnost Rovio, která vyvinula hru Angry Birds, předtím měla 51 podobných aplikací – ty ale nebyly tak úspěšné.
Fotografie: archiv Tomáše Jukina