nevěř nikomu
pod třicet...
vyhledávání
»
home
« Zpět

Roman Sterly: Chtěl jsem něco tvořit, ne jen přesouvat peníze







Archiv Romana SterlyhoJe mu teprve 26 let, vyhrál prestižní manažerskou soutěž Global Management Challenge, založil sociální síť pro sportovce SportCentral.cz a jednou by ji chtěl prodat třeba Googlu. To je Roman Sterly, mladý ambiciózní podnikatel z Plzně.


Roman Sterly začínal v roce 2008 obchodem s akciemi. „Padaly tehdy finanční trhy a téměř všechny akcie byly velmi nízko, nehledě na jejich skutečnou hodnotu. Uvrtala mě do toho máma otázkou, jestli nemám nějaké peníze nazbyt, že by koupila akcie ČEZ,” vypráví Roman Sterly.


Nakonec koupil akcie ČEZ sám a postupně nakupoval i další tituly na české a americké burze. „Nic závratného jsem ale nevydělal. Po pár letech jsem byl v lehkém plusu a rozhodl se to ukončit. Chtěl jsem něco tvořit, ne jen přesouvat peníze z jedné hromádky na druhou,” vysvětluje Sterly.


Už na střední škole byl zvyklý pracovat, chvíli pracoval i v Londýně a v prvním ročníku vysoké školy nastoupil do plzeňské IT firmy Syntactic Sugar, kde zůstal dva roky. Později ještě vystřídal další dvě zaměstnání, při kterých už ale začal vymýšlet vlastní projekty. Rozhodl se, že zužitkuje svůj úspěch v největší manažerské soutěži světa Global Management Challenge. V roce 2010 vyhrál národní kolo soutěže a v mezinárodním skončil na třetím místě. Aniž by uměl programovat, vytvořil webovou aplikaci GMCHelper, která šetří čas soutěžícím a pomáhá k dosažení lepších výsledků.


„GMCHelper jsem vytvořil na volně dostupném redakčním systému Wordpress. Původně jsem byl domluvený s jedním programátorem, který jej měl vytvořit na míru a s trochu složitějšími funkcemi. Vzhledem k jeho pasivitě jsem si to nakonec udělal sám, některé věci oželel, ale nakonec to vůbec nevadilo. Spíše naopak. S trochou trpělivosti a šikovnosti by to měl zvládnout kdokoli,” tvrdí Sterly. Web budoval měsíc a následně ho propagoval pomocí Googlu a Facebooku. „Samotný web je však pouze polovina, druhou tvoří prodávané produkty. Ty jsem tvořil už během účasti v Global Management Challenge a vylepšoval je až do světového finále v Macau, kde jsem skončil se svým týmem třetí,” prohlašuje podnikatel.


Peníze, které vydělal na aplikaci, dnes investuje do sociální sítě SportCentral, která je největší českou databází sportovišť, a každý měsíc pomůže 70 000 lidem najít místo, kde si zacvičit a také sehnat nové spoluhráče. Na portálu je 6 330 sportovišť, nejlepší konkurence v Česku jich má 2 – 3 tisíce. Roman Sterly ale přiznává, že mají pořád možná o dva tisíce méně, než by jich tam mohlo být.


Největším konkurentem je paradoxně Facebook, kde si týmy zakládají svoje skupiny a organizují si svoje aktivity. Podle Romana Sterlyho je ale SportCentral daleko lépe přizpůsobený k organizaci sportovních týmů. Uživatelé si na sociální síti vytvářejí statistiku o docházce na tréninky, o výsledcích zápasů a produktivitě hráčů.


Roman Sterly zatím pracuje zadarmo a veškeré peníze, co vydělá, dá raději svým zaměstnancům. „Beru to jako investici, šel jsem do toho s tím, že budu dělat zadarmo, dokud web nebude vydělávat větší peníze,” odůvodnil své počínání Sterly v rozhovoru pro idnes. Možná právě díky tomuto přístupu se mu podařilo sehnat loni investici ve výši 1 milionu korun. Se svým projektem vyhrál i Rozjezdy 2013 akci Startup Funding EuroTour pořádanou US Market Access Center. Nyní by chtěl proniknout na americký trh a jednou by rád prodal svou sociální síť nějaké velké nadnárodní firmě, která dělá ve sportovním odvětví, jako je třeba Nike, nebo by ji mohl koupit google, který by SportCentral mohl propojit s Google+.


„Klíčem k úspěchu bylo objevení díry na trhu, kdy neexistuje žádný konkurenční projekt,” komentuje úspěch svých projektů Roman Sterly. Pro podnikání je podle Romana Sterlyho důležité, aby byl člověk aktivní a toužil uspět, ale také aby se dokázal rozhodovat a nést odpovědnost. „V úspěchu hraje roli i intuice. Asi je to mix více faktorů nebo schopností, které pomáhají podnikateli – ať už jsou to odborné zkušenosti v oboru, umění jednat s lidmi nebo schopnost prodat produkt. Hlavně je důležité vydržet a nevzdat se,” myslí si Sterly. Přiznává, že škola mu pomohla k obecnému rozhledu, ale nic konkrétního v každodenní praxi nevyužívá. Většinu znalostí, které dnes zužitkovává se naučil prací v oboru během studia.


„Práci a studium jsem stíhal bez problémů. Většinou jsem zvládal pracovat téměř v rozsahu plného úvazku, ačkoli pracovní dobu jsem měl vždy dost flexibilní. Myslím, že v důležitosti vysoké školy záleží na oboru, ve kterém člověk pracuje. Pro některé činnosti je VŠ potřebná, je prostě potřeba se něco naučit. Pro jiné, a to se asi týká i toho, co dělám, možná stačí selský rozum, vlastní aktivita a praktické zkušenosti,” dodává.

 

Zátěž na psychiku při podnikání nepociťuje. „Možná je to tím, že jsem optimista. Práce mě baví a mám touhu vítězit, místo dělání si starostí spíše přemýšlím, jak dělat věci lépe a uspět,” usmívá se Sterly.

 

foto: archiv Romana Sterlyho


Komentáře k článku
Pokud chcete komentovat článek, přihlašte se:  
Líbí se vám tento článek ?
Související články
18.11.2010