nevěř nikomu
pod třicet...
vyhledávání
»
home
« Zpět

Proč není vtipné, že ve zprávách padá chléb







Česká televizní žurnalistika je v krizi minimálně od doby, kdy se na Kavčích horách pokusila o revoluci Jana Bobošíková. Okurková sezóna se s každým rokem dlouží, šéfům evidentně víc záleží na podobě virtuálních studií než obsahu zpráv a diváci nadávají na šatník moderátorek, místo aby jim vadilo, že občas chvíli trvá, než čeští televizní harcovníci pokryjí událost, která na zahraničních obrazovkách už dávno rotuje. Tedy je situace od roku horší, až najednou dojde k nějaké té eskalaci žurnalistického neumětelství a Ladislav Hruška shodí na podlahu spolu s úrovní televizního zpravodajství několik chlebů s marmeládou. Na Nově.

 

Ne zcela aktuální, ovšem značně reprezentativní příklad - to je reportáž Televizních novin z 15. září. Mírou hlouposti námětu soupeří se starším kouskem, ve kterém jiná naděje české žurnalistiky zjišťovala, co se stane s vodou vystavenou teplotě pod bodem mrazu. Hruškův pokus je ovšem o dost absurdněji prezentovaný a navíc se obtěžkal ještě problematickým etickým aspektem. Důvodem pro vznik jedné z nejhloupějších reportáží historie je totiž vypočítavá reklama na českou pobočku rumunské zpravodajské agentury Mediafax. Ta od ledna 2012 spadá spolu s televizí Nova pod společnost CET 21 a dnes už nefunguje jako agentura, ale jako zpravodajský web. Ztrátový projekt, jehož cílem bylo „přinášet seriózní zpravodajství z domova i ze světa se zaměřením na ekonomiku, politiku a finance“, se i tak potácí na hraně životaschopnosti, což potvrzuje právě Hruškova reportáž. V jejím závěru láká na stránky Mediafaxu šéfeditorka webu Jitka Zadražilová – a sice slibem informací o dalším pokusu s padajícími chleby.

 

Tolik tedy vysvětlení, proč Nova odvysílala reportáž tak hloupou, že málem rozesmála moderátora zpravodajské relace Reye Korantenga. Ladislav Hruška, v Hradci Králové vystudovaný učitel a bývalý reportér televize Prima, tak není otloukánkem, na něhož by zbývala přebytečná stupidní polotémata, ani investigativním komikem, ale jednoduše člověkem, který rád dělá radost inzerentům. Reportáž o chlebech, co nám popadaly „na zem jako hrušky“, přitom není jeho první úlitbou inzertnímu oddělení. O etice jeho práce pochybuje Rada pro rozhlasové a televizní vysílání už díky misím, na něž Hruška vyrážel ve funkci potravinového inspektora. Prý nadržoval (čili se záměrně vyhýbal) prodejnám řetězců Billa a Penny Market.

 

Problém tudíž není v tom, že by v Televizních novinách před kamerou postávali hloupí lidé s hloupými nápady - Mediafax má díky Hruškovým trikům s chleby obstojnou virální reklamu čítající desítky tisíc zhlédnutí reportáže na YouTube. Čili nás z obrazovek neoslovují ani tak lidé neschopní, jako spíše lidé s pokřivenou představou o novinářské etice a obecně o údělu novináře. Který potravinový inspektor si posvítí na tohle shnilé ovoce?

 

FOTO: Nova.cz

Komentáře k článku
Pokud chcete komentovat článek, přihlašte se:  
Líbí se vám tento článek ?
Související články
18.11.2010