nevěř nikomu
pod třicet...
vyhledávání
»
home
« Zpět

Petr Kožnar: Firmy už ví, že musí být na internetu vidět







Dvacetiletý podnikatel v oboru tvorby webových stránek je typickým příkladem toho, proč to mají na trhu velké IT firmy čím dál těžší. Do zelí jim totiž "vandrují" mladí freelanceři, kteří nabízí stejné služby, ale za zlomek ceny. Petr Kožnar (20) si na severu Čech vybudoval pověst rychlého a nápaditého ajťáka, jehož klientelu tvoří místní podniky střední velikosti. Daří se mu, začíná pracovat i pro velké firmy a plánuje přesun do větší kanceláře. Více o jeho práci najdete na stránkách Web-style.cz.

 

 

„Kdy jsi naprogramoval svoje první webovky, vzpomeneš si?" ptám se Petra na úvod. „To už je hodně dlouho, bylo to ještě na střední. Ale takhle to má většina lidí, co pracuje v tomhle oboru. Nedá se to naučit přes víkend, ani ve škole se nedozvíš úplně všechno." Praxi si zkrátka musí člověk obstarat sám. Dělat weby jen tak pro zábavu, experimentovat.

 

Recept Petra Kožnara na to, jak zaujmout potenciální klienty a udělat si ve svém okolí jméno, byl geniálně jednoduchý. „Zašel jsem do místní základní školy, která měla v té době takový středověký web. Udělal jsem jim zadarmo nový, který používají dodnes. Prostě jsem oslovoval významné instituce v okolí a pracoval jsem zadarmo s tím, že jsem na všech těch webech nechával svůj podpis," vysvětluje. Plody náročné práce začal sbírat brzy, místní obchodníci si ho díky tomu začali všímat a sami ho oslovovat.

 

„Nebylo to ráz na ráz, ale opravdu to pomohlo a začali se ozývat první klienti. Šlo o firmy z okolí, které chtěly mít prezentaci na internetu a měli i kalkulace od IT firem z Prahy. Když jsem jim poslal náhled toho, jak by mohl jejich web vypadat, co by mohl umět a kolik by to všechno stálo, tak byli dost překvapení a plácli jsme si," vzpomíná. Po pár měsících skoro nestíhal, tak velký boom mu nastal.

 

V tom nejlepším se rozhodl přestat a přestěhovat se do Prahy. Prostě si jednoho dne sbalil počítač a vydal se s kufrem do Zlaté stověžaté. Chtěl si rozšířit obzory a zkusit něco nového. „Tak jsem si v Praze našel místo v jedné velké IT společnosti, kde jsem rok pracoval jako vývojář. Problém byl v tom, že po tom roce to začalo být hodně jednotvárné a nikam jsem se nevyvíjel," líčí Petr Kožnar. Vůbec toho ale nelituje. Zkušeností tam nasbíral dost. Kontaktů také, dodnes je využívá.

 

„Před půl rokem jsem se vrátil zpět na sever a mám velké plány," určuje směr dalšího rozhovoru u skvělé polotmavé jedenáctky v novém pivovaru na náměstí jeho rodné Krásné Lípy. „Chceš růst? Zaměstnat lidi?" vyptávám se. Růst prý ano, s náborem zaměstnanců je to těžší. Většinu jeho obratu dodnes tvoří jednorázové zakázky. Chce se ale přesunout do větší kanceláře, má už jednu rozjednanou na přímo náměstí v nedalekém Rumburku.

 

Bude tam dost místa pro další kolegy. „Dnes externě spolupracuji s pěti mladými lidmi, kterým dávám práci, tak bych rád, kdybych je měl více pod kontrolou a pracovali jsme jako tým na jednom místě," hledí do budoucnosti Petr.

 

Proč nezůstal v Praze a nedělá byznys tam? Nebyl důvod. Pokud si chce udržet nízké ceny, musí si hlídat náklady. A tady na severu stojí velká pěkná kancelář pětinu toho co v Praze. A tak je to tu se vším – za velký hovězí hamburger s americkými bramborami tu po rozhovoru platíme 80 korun, zatímco v hlavním městě by vyšel na dvojnásobek.

 

Typickým klientem Kožnarovy agentury Web-style.cz jsou středně velké podniky v okolí. Má ale i klienty v Praze, pro které rozvíjí projekty, na které je asi nejvíce hrdý. „Vedu vývoj projektu Bubux, který bude děti motivovat ke čtení knih tím, že si budou moci vybavovat svůj virtuální pokoj. Najala mě na to společnost Euromedia Group, největší český knižní nakladatel," popisuje.

 

Na závěr mě zajímá, jestli se nějak mění vnímání toho, jak moc firmy o vlastní web stojí. Údajně dost intenzivně. „Když jsem začínal, musel jsem místní podnikatele přesvědčovat, že to není jen na okrasu. Dříve si třeba zdejší malá prodejna s nábytkem myslela, že stačí jednou za čas rozeslat lidem letáky do schránek. Dnes si pečlivě hlídají to, na jaké jsou pozici v hledání na Googlu a investují do PPC kampaní," vysvětluje mi Petr.

Komentáře k článku
Pokud chcete komentovat článek, přihlašte se:  
Líbí se vám tento článek ?
Související články
18.11.2010