nevěř nikomu
pod třicet...
vyhledávání
»
home
« Zpět

Jiří Vágner: "Až budu přípravený, natočím biják"







Ustálí-li se někdy coby charakteristika obzvlášť zapáleného filmaře spojení „má místo páteře filmový pás“, pak to bude díky jedinému člověku. Jiří Vágner má totiž přesně takové tetování na zádech. Takže vlastně ani není divu, že ho v sedmadvaceti letech filmařina živí a otevírá mu svět.

Jiří Vágner

Přestože rodák z Liberce vystudoval na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně režii, momentálně nejčastěji působí jako kameraman a kreativní producent. Tak je také uvedený v profilu produkční společnosti Cinq Visuals, kterou v roce 2012 založil společně se spolužákem Robertem Roszbeckem. „Robert je z nás dvou ten větší bussinesman,“ říká Vágner. „Umí v tom chodit, vyzná se ve financích. Já jsem tady spíš od toho, abych říkal, jestli to a to má smysl, jestli je to vhodný projekt pro nás. Když někdo přijde s tím, že chce udělat velkolepý klip za 10 000 Kč, podám mu ruku a rozloučíme se. To opravdu nejde.“

 

Tým Cinq Visuals sídlí ve Zlíně a filmový štáb, který projekty realizuje, je složený z lidí s filmovým vzděláním a zároveň několikaletou praxí v oboru, a to na asistentských i tvůrčích pozicích. Mimo Vágnera a Roszbecka jsou klíčovými členy společnosti ještě produkční manažerka Lucie Vaňková a ve funkci označené jako technická podpora – Cinq Visuals totiž současně funguje jako půjčovna filmařské techniky - najdeme Tomáše Kotase.

 

Portfolium Cinq Visuals potom obsahuje jak reklamy, ať už na hodinky Prim nebo na značku oblečení Homie’s Wonderland, tak hudební videoklipy výrazných postav české nebo slovenské rapové scény (například Majka Spirita, Lipa či Ektora a DJe Wiche). Firma spolupracuje také na celé řadě dalších projektů, mezi kterými najdeme absolventský film studenta pražské FAMU Tomáše Pavlíčka Parádně pokecal nebo první ze série dokumentárních filmů The Inside of Us, nazvaný Amazonia Project. Právě dokument režiséra a scenáristy Jana Rajnohy, který se zaměřuje na životní styl a prostředí života v Amazonském pralese, zavedl v druhé polovině minulého roku Vágnera v pozici kameramana a dramaturga přes New York do Peru a Ekvádoru. „To byl zážitek, který mě donutil přehodnotit dosavadní pohled na život,“ vzpomíná. A s ohledem na nabité portfolio zdůrazňuje, že nářky kolegů na nedostatek práce jsou bezpředmětné. „Pracovních nabídek je dostatek. Jen je nutné si přehnaně nevybírat. Protože pokud tu práci nevezmu já, tak po ní okamžitě sáhne někdo jiný.“

 

V Cinq Visuals přitom studentům pracovní příležitosti dokonce sami nabízejí a například vyhlížejí talenty na zlínské Fakultě multimediálních komunikací. „V každém ročníku jsou vždycky tak tři procenta lidí, kteří něco umějí nebo jsou něčím zajímaví. Ty hned odchytíme,“ popisuje Vágner a dodává: „Oni jsou rádi, že mohou začít dělat v oboru, což ta škola tak docela nenabízí.“ Na Univerzitu Tomáše Bati se přesto Vágner ještě plánuje vrátit a dodělat si magisterský titul. „Normální práci v oboru bez něj samozřejmě v klidu dostaneš, když umíš. Titul je nicméně dobré mít v bussines class, když jako creative nebo executive producer mluvíš s řediteli firem a tak dále. Hodí se být titulován, protože tahle společnost je na to nastavená a ocení to,“ uvědomuje si. „To říkám jako bussinesman, ne jako filmař.“

Reklamní klip pro Homie's Wonderland

Vágner nezačal filmařskou kariéru až v Cinq Visuals. Už od začátku studia ve Zlíně točil krátké filmy. V roce 2009 tak vzniklo Raterismo, v jehož synopsi čteme „Krást se vyplácí!“ O rok později následoval „film o touze natočit film“ Klaunzrůda a v roce 2012 se coby jeden z prvních projektů Cinq Visuals představilo Centrum Operam, experimentální studie tzv. efektu přihlížejícího, a zároveň poslední Vágnerův autorský film. „To byly všechno jenom takové filmečky. Ten opravdu velký biják přijde, až nastane jeho čas,“ říká Vágner. „Nebo taky nikdy. Nejdřív se musím postavit na vlastní nohy. O to se momentálně snažím, jenže kdo ví, jestli ten proces vůbec někdy skončí.“

 

Jedno je prý jisté. Případný celovečerní debut Jiřího Vágnera rozhodně nevznikne s použitím digitálních kamer: „Klasický materiál je potřeba zachovat.“

 

FOTO: The Amazonia Project

Komentáře k článku
Pokud chcete komentovat článek, přihlašte se:  
Líbí se vám tento článek ?
Související články
18.11.2010