nevěř nikomu
pod třicet...
vyhledávání
»
home
« Zpět

Honza Pražák: Na Instagramu jde pořád hlavně o kvalitu







Dvacet tři let a za každý rok života rovný tisíc fanoušků na Instagramu. Honza Pražák zkusil různé obory i zaměstnání, ale nejvíce ze všeho se zatím proslavil svou mobilní fotografií. Pod jménem @prazakj své snímky publikuje téměř každý den a stále s nimi sklízí úspěchy. Je také aktivním členem instagramové komunity a pořádá setkání jejích členů.

 

Honza Pražák

 

Vzpomínáš si na svoje instagramové začátky? Byl jsi zprvu aktivní, nebo spíš pasivní uživatel?


Instagram jsem si poprvé stáhnul ještě na iPhonu 3G, někdy v roce 2010. Fotil jsem ale na ten docela špatnej foťák a především hrozně obyčejný, co nejvíc minimalistický fotky. Typicky: Část domu – nebe – mrak. Občas jsem vychytal stín, ale jinak nic moc. Fotky jsem sdílel tak jednu za měsíc, takže spíš pasivita. Zlepšilo se to s koupí iPhonu 4, i když až na začátku roku 2012. To jsem začal být aktivnější, i fotky se trochu zlepšily, ale přesto to stále nebylo ono.

 

Pamatuješ si svou vůbec první fotku?


Pamatuju, ale už tam dávno není. Promazal jsem věci, o kterých jsem si myslel, že nejsou dostatečně kvalitní. A že jich bylo hodně. Mimochodem, na té fotce byla část domu, který mi připomínal italskou renesanci v architektuře, focená v Chrudimi.

 

Zajímal ses o fotografování už předtím?


Moc ne. Vždycky jsme doma měli k dispozici digitální foťák, ale spíš to bylo o tom, kdo bude mít lepší nápad na fotku: jestli já nebo taťka.

 

Fotíš dnes i na digitální nebo filmový fotoaparát?


Málokdy fotím na něco jiného než je iPhone. Ale když se mi do ruky dostane rodinný Panasonic Lumix, tak s ním pár snímků udělám. Ale je doma spíš proto, aby se na něm nafotilo spoustu fotek do rodinného alba, než abych takové fotky pak použil na Instagram. Přesto mne digitální zrcadlovky zajímají, osobně ale oceňuju spíš design, než možnosti černých DSLR krabiček. Takže z fotoaparátů připadá v úvahu pouze takový Nikon J1.

 

 

Jak se člověku povede mít 23 tisíc fanoušků? Snažil ses aktivně svoji uživatelskou základnu rozšířit?


Je to o tom, že v určité fázi měl Instagram snahu doporučovat ostatním uživatelům fotografy se zajímavými nápady. Říká se tomu „Suggested User“ a jak jsem se přesvědčil i sám, ne pokaždé jím je člověk vybrán jen jednou. To pomohlo asi nejvíc. Takže z opravdových 800 uživatelů, kteří mně sledovali se najednou stalo skoro 10, pak 20 a teď pracuju pomalu na 23 000. Zároveň několik kvalitních uživatelů bylo párkrát zmíněno v zahraničních magazínech.

 

A tvůj zatím největší úspěch?


To by asi byla zmínka na oficiálním Instagram blogu v rámci pořádání setkání uživatelů nebo zmínku v The Huffington Post a The Guradian. Teď už Instagram zase trošku upravil algoritmus, takže zase člověk musí pracovat na lepších fotkách a někdy na dobré propagaci. Aktivní účast pomůže vždy, stejně tak sešlosti tzv. Instameety (které jsem zkoušel v České republice organizovat tak, aby se kvalitní základna zvětšila) a pak aktivita při každotýdenních projektech přímo od Instagramu.


Myslíš si, že dnes jde spíš o kvalitu, nebo sociální dovednosti autora?

 

Určitě jde především o kvalitu fotek. Ten rozdíl je znatelný hned při prvním pohledu na posledních několik fotek. Zároveň pomáhá prostředí. Je rozdíl, když budu bydlet v Albertě v Kanadě a fotit krásně zamrzlý jezera s horama nebo když bude uživatel bydlet v malé vísce v české kotlince. Tam pak nastupuje kreativita samotných uživatelů. Sociální dovednosti pomohou v případě různých promo akcí od firem nebo značek, které se tak dostanou k většímu počtu lidí. Většinou se jedná o placené fotky, ale může se stát, že si pak uživatel naruší typ své tvorby.


Přinesla ti popularita na Instagramu nějaké výhody, nabídky na zakázky nebo reklamu a tak podobně?

 

Určitě. Naposledy jsem pracoval pro společnost DK Travel & Global Yodel, kteří v Americe tisknou průvodce pro velká města po celém světě. A k příležitosti nového vydání o Praze jsem měl možnost spolupracovat s těmito firmami na placeném sdílení mých fotek z Prahy. Zároveň jsem dostal pro inspiraci jeden nový výtisk onoho průvodce. V blízké době se podobné akce snad budou rozjíždět i v České republice, firmám to může k marketingu a promu své značky hodně pomoci. Mezi značky které už třeba přislíbily spolupráci, jsou takové firmy jako Metaxa, LotusGrill nebo BMW. A doufejme, že budou ještě přibývat.


Co pro tebe Instagram dnes znamená?

 

Znamená pro mě úspěch, komunikaci, marketingové uplatnění, získání nových kamarádů, zlepšení v pořizování fotek a také v lehce odlišném pohledu na mnoho věcí, které ve svém životě vidím, cítím nebo které se mne jakkoli dotknou. Také je to způsob vyjádření. Můžu sdílet třeba svůj pohled na svět nebo na okolní krásy v přírodě. Od holky, která umí dobře nafotit svoje každodenní cestování po světě ke klukovi, kterej tak může rychle ukázat něco ze zákulisí módní přehlídky. Především ho vidím jako nejmodernější způsob v marketignu. Jak být v kontaktu s fanoušky značek, jak jim dát pocit „exkluzivity“, jak propagovat nějaký svůj výrobek nebo službu.


Dáváš si do budoucna další cíle, inspiruješ se třeba ještě úspěšnějšími?

 

Určitě. Stále vidím, že je mnoho věcí, které bych mohl zlepšit, co se kvality týče. Rád bych víc cestoval, když mi nevyjde možnost se někdy podívat do Yosemite, Yellowstonu a New Yorku nebo Alberty, tak alespoň zkusím procestovat Evropu, protože i když jsem v České republice nenafotil vše, a byl jsem jen na malém kousku naší země, mám rád road tripy a focení zahraničních míst. Lákají mne hory v Rakousku, německá města a jejich architektura, Holandsko a plné ulice lidí, Francie a lány fialových polí nebo španělská kultura. Na některých z těch míst jsem totiž už někdy v životě byl, ale ještě jsem tenkrát neměl Instagram, a tak bych to rád napravil. Chtěl bych taky dále plánovat více akcí na setkání s kamarády, které jsem díky Instagramu našel a snad tak pomohl zvednout kvalitu fotek v České republice. V neposlední řadě doufám, že se také naše spolupráce s firmami bude vyvíjet jen tím nejlepším způsobem.

Komentáře k článku
Pokud chcete komentovat článek, přihlašte se:  
Líbí se vám tento článek ?
Související články
18.11.2010