nevěř nikomu
pod třicet...
vyhledávání
»
home
« Zpět

Ája a Eva: "Nakupování v Crashily je levnější než psychiatr!"







 

Ája a Eva jsou dvě vysokoškolačky, které si jako mnoho jiných studentů musí samy přivydělávat. Akorát že místo smažení hranolek nebo prodávání lístků v kině rozjely vlastní podnikání.

 

Vítejte v blázinci

 

Na zdi malého obchůdku v pražských Holešovicích visí portrét Bernarda Blacka, hlavního hrdiny známého britského seriálu o asociálním majiteli knižního antikvariátu, který nemá rád prodávání knih, ve svém knihkupectví často popíjí a občas vyhání zákazníky na ulici. Společnost mu dělá Marilyn, veliké zrcadlo a napodobenina gauče, který mívají ve své ordinaci doktoři léčící lidské duše.

 

Gauč je přiléhavým vtípkem k jejich motu. Totiž, že nakupování je levnější než psychiatr. Jsou tu k dostání například nášivky na oblečení a barvy na vlasy – růžová, fialová, oranžová, zelená nebo modrá. Kromě toho je to jediný obchod v Praze, kde je k dostání oblečení značky HVNS (Hovno, vole, naser si), spojené s českou punkrockovou skupinou Zakázaný ovoce. Hlavní část sortimentu ale tvoří trička s nejrůznějšími cool potisky, kalhoty, sukně, mikiny, conversky. Podstatná část zboží je místo v regálu rozložena na starém žehlicím prkně.

 

Jen jednou a víckrát ne

 

Holky přišly do Prahy studovat před několika lety a každá si našla job na částečný úvazek. Brzy ale zjistily, že rutinní práce, která jim zabírá hodně času, jim kromě pokrytí nájmu a dalších poplatků, nic jiného nepřináší. „Nic jsme se tím nenaučily, kromě peněz nám to nic nedávalo,“ vysvětluje Ája, proč začaly přemýšlet o něčem vlastním. Jejich společnou zálibou vždycky bylo oblečení, ale ne jen tak ledajaké oblečení. Holky jsou milovnice hlédání pokladů mezi spoustou bezcenného haraburdí.

 

Většina oblečení v obchodě je značková. Najdou se tu ale také věci DIY (Do it yourself) stylu – ručně vyrobené nášivky nebo originálně ozdobené tenisky či džínová bunda. Od každého druhu je tady ale jen jedna věc, v jedné barvě a jedné velikosti. „To je právě kouzlo sekáče, že všechno je tu jen jednou, ale budeš to mít nejspíš jenom ty,“ říká budoucí právnička Eva, další z dvojice mladých majitelek výběrového second- handu. Není to tedy jako když si koupíte tričko v HáeMku v době slev a pak ho má půlka Prahy.

 

V začátcích ale narazily hned na několik problémů. Chtěly otevřít obchod pro lidi jako jsou ony. Většina dodavatelů zboží do second- handů má ale zboží, které odpovídá spíše cílové skupině o několik generací starší a navíc se mezi zbožím nachází až příliš mnoho špatných věcí a holky chtěly otevřít stylový obchod s moderním oblečením. Hledání těch správných dodavatelů jim proto zabralo několik měsíců. Časem se ale ukázalo, že hledání dá sice větší práci, ale právě cílová skupina je jejich výhodou, protože v Praze skutečně není mnoho second handů zaměřených jen na mladé. Nakonec ale našly, co potřebovaly, a tak začaly skupovat oblečení, a protože ještě neměly místo pro obchod, uskladnily je u sebe doma.“V bytě se nám hromadily pytle s oblečením a protože máme malý byt, musely jsme přes ně skoro přelézat,“ vypráví Ája a dodává s nadsázkou, že jí přítel vyhrožoval, že ji z bytu vyhodí.

 

Jednoduché ale nebylo ani najít vhodné místo. Inzerátů našly sice mnoho, ale většina míst v Praze pro ně byla k pronajmutí příliš drahá. Nakonec našly prostor ve starém domě poblíž Strossmayerova náměstí, kde sice dodnes fungují v trochu provizorních podmínkách, ale tak nějak to zapadá do celkového punkového rázu obchodu.

 

Jak říkají, obchod se jim podařilo rozjet hlavně díky online marketingu, který zvládly naprosto intuitivně samy. „Založily jsme si facebookovou stránku a pozvaly jsme kamarády a známé. Kamarádi pozvali zase své kamarády a známé a tak dále a najednou jsme měly docela dost fanoušků,“ říká Ája. Později začaly na stránku přidávat některé kousky, které měly a ještě později je začaly fotit na svých kamarádkách – „modelkách“ a vytvářet z jednotlivých kousků oblečení zajímavé kombinace. V den „otvíračky“, pak prý měly za dveřmi už několik lidí čekajících na chvíli, až se obchod konečně otevře.  Dnes má jejich propagační strana na facebooku kolem 3 600 sledujících.

 

Opice za pultem

 

Základem úspěchu holek je kreativita. Neustále vymýšlí nové věci a přidávají další sortiment – tak například nedávno přidané extravagantní barvy na vlasy, které jsou jinak k dostání jen v několika kadeřnictvích a specializovaných obchodech. V obchodě se obecně prodává mnoho zvláštností – třeba zvířecí overaly. „Občas, když tady tak sedíme a nudíme se, tak si ty overaly zkoušíme, a tak se může stát, že na zákazníka občas čeká prodavačka oblečená jako opice nebo prase,“ směje se Ája. Vymýšlí soutěže o poukázky k nákupu a kromě prodávání přímo v obchodě prodávají také na festivalech a dělají takzvané „nightshoppingy“ zejména na punkrockových koncertech. Do Vánoc plánují zprovoznit také e-shop. „Nejhorší by bylo, kdybychom tu jen tak seděly a čekaly, to už by bylo lepší vrátit se k nudný kancelářský práci,“ dodává.

 

I když se holkám povedlo překonat problém hledání dodavatelů a místa, s některými svízely podnikání se jako začátečnice potýkají dodnes. „Nedávno jsme například dostaly pokutu od živnostenského úřadu kvůli tomu, že jsme na cedulce na dveřích zapomněly uvést slovo „provozovatel“,  IČO a vše ostatní tam přitom bylo,“ vzpomíná Ája.

 

A co je podle holek největší výhodou sekáče? „U nás koupíte čtyři pěkné věci za cenu jedné v konfekci a budete vypadat k světu. Není umění oháknout se hezky za hodně peněz, ale z minima vytlouci maximum,“ shrnuje Eva.

Komentáře k článku
Pokud chcete komentovat článek, přihlašte se:  
Crashily
Crashily 02.12.2014 09:43:07
Zde je náš FB:
https://www.facebook.com/crashily
Děkujeme :)
Líbí se vám tento článek ?
Související články
18.11.2010